Hala iragarri du berriki Garraio eta Mugikortasun Iraunkorreko Ministerioko arduradun nagusiak, Óscar Puentek, legea urtea amaitu baino lehen onartuta egon dadin, hori baita Bruselarekin hartutako konpromisoa. Lege hori iaz sartu beharko zen indarrean, baina tramitazioa bertan behera geratu zen hauteskundeak aurreratu zirelako. Gogorarazten da aurreko lege-proiektuari emandako idazketan 2024ko iraila aurreikusten zela kontrol elektronikoko agiriaren nahitaezkotasuna indarrean jartzeko data gisa.
Leave-letterra betetzeko betebeharra kendu ondoren, nola justifikatzen dira atsedenaldiak, oporrak, gaixotasunagatiko bajak eta abar?
Garraio Ministerioak, 2021eko ekainean, 01/2021 instrukzio zirkularra eman zuen, jardueren ziurtagiria edo leave letter delakoa jada derrigorrezkoa ez zela ezarriz (takografo analogikoa duen ibilgailu bat gidatzen denean izan ezik).
Harrezkero, jarduera-ziurtagirian jasotzen ziren kontzeptu guztiak nahitaez erregistratu behar dira, takografoan eskuz sarrera gehigarri bat eginez. Txartela sartzean, takografoak galdetzen du ea badagoen beste eskuzko sarrerarik; une horretan adierazi behar da baietz, eta oporraldia, baja-aldia, takograforik gabeko ibilgailua gidatzeko atsedenaldia, beste lan batzuk edo erabilgarritasun-aldia sartu.
2024, paperezko CEMT lizentzia martxan egongo den azken urtea
Ministerioaren web orrian jakinarazten denez, 2024 izango da paperezko CEMT lizentzia tradizionala martxan egongo den azken urtea. 2025eko urtarrilaren 1etik aurrera, lizentziak eta kontrol-koadernoak %100 digitalizatuta egongo dira, eta ez da paperezko dokumenturik egongo. Gaur egun, sistema digital berria software berri batekin definitzen eta garatzen ari da. CEMT lizentziak orain arte bezala eskatzen jarraituko da, baina CEMT lizentzia digital bat emango da, enpresei, CEMT erakundeari, agintaritza jaulkitzaileari eta kontrol-agintaritzei aukera emango diena bidaiak web bidez eta partzialki app bidez kudeatzeko; nolanahi ere, xehetasun horiek gaur egun definitzen ari direnak dira, eta oraindik ez daude erabat zehaztuta. Gomendagarria izango da gidariek beren mugikorrean App-a eramatea, bidaia kudeatzeko, eta, behar izanez gero, baimen digitala eta kontrol-agintaritzei lotutako dokumentazio guztia erakutsi ahal izatea.
2025erako CEMT lizentziak eskatu nahi dituzten enpresek beharrezko baliabideak prestatzen joan behar dute, eta 2024ko iraila eta azaroa bitartean sistema probatzeko prest egon.
Zer ibilgailu-motatarako eskatu behar da aldez aurreko garraio-agiria?
Matrikulatu berri den edo titulartasuna aldatu zaion ibilgailuak 3,5 tona baino gutxiagoko karga erabilgarria badu, ez da beharrezkoa izango aldez aurreko ziurtagiria Aldundian izapidetzea. Aitzitik, 3,5 tona baino gehiago baditu, aldez aurreko ziurtagiria aurkeztu beharko da Aldundian, ondoren Trafikoko izapidearekin jarraitzeko.
NAFARROA: Belateko tunela bikoizteko lanak esleitu dira 62,8 milioi euroren truke
Aurreikuspenen arabera, datozen asteetan hasiko dira “Belateko tunela bikoizteko” lanak. Nafarroako azken urteetako obra publiko garrantzitsuenen eta handinahienen proiektuetako bat martxan jartzea da. Gauzatzeko epea 45 hilabetekoa da.
Tunel berria
Belateko tunel berriak 2.885 metro inguruko luzera izango du, egungo galeriaren antzekoa. 28+010 kilometroan hasiko da, oraingo sarreraren ezkerraldean, eta 30+895 puntuaren inguruan amaituko da, egungo iparraldeko ahoaren ondoan. Beraz, tunel berri hau hegoalderako noranzkoan zirkulatzeko erabiliko da, Iruñerako noranzkoan.
Larrialdietarako bost galeria eraikiko dira, 500 metrotik behin, egungo tunelarekin lotzeko. Galeria nagusiak larrialdietako ibilgailuak pasatzeko aukera emango du, eta beste laurak oinezkoentzat izango dira, ibilgailu arinetarako sarbidearekin.
Tunel berriaren bi erreiek 3,5 metroko zabalera izango dute, eta 3 metroko bazterbidea izango dute eskuineko aldean zirkulazioaren noranzkoan, eta metro 1ekoa ezkerraldean. Galtzadaren bi aldeetan 0,75 metroko bi espaloi proiektatuko dira. Tunel horren barrutik zirkulatzen duten ibilgailuek 5,5 metroko altuera izango dute.
Aireztapen-sistema bat izango du, 30 mv-tik gorako sute-potentzietarako 17 haizagailu dimentsionatuz osatua. Horrek bermatzen du tutuaren ingurumen-mailei eutsiko zaiela eta sutea gertatuz gero kea aterako dela.
Seinaleztapen-mailan, kanpoko eta barruko hainbat euskarri izango ditu. Tuneletik kanpo 4 semaforo, ixteko 2 hesi eta mezularitzako panel bat jarriko dira. Barrualdean, erreiei eragiteko 16 panel, abiadura-mugako 16 panel, 16 semaforo, mezularitzako 2 panel eta seinale fotoluminiszenteak jarriko dira.
Horrela, Belateko tunelak bikoiztuz gero, noranzko bakarreko bideak izango ditugu, noranzko independentekoak, hodi bakoitzetik zirkulatzen duen ibilgailu kopurua murrizteko. Gainera, larrialdietan, bi tunelak lotzen dituzten galeriak jartzen dira, eta erantzuteko gaitasun handiagoa eta esku-hartze arinagoa lortzen da.
Aurreikusitako kronograma
Herri Lan eta Azpiegituren Zuzendaritza Nagusiak aurreikusitako kronogramaren arabera, Belateko tunela bikoizteko obrei ekingo zaie lehenik. Arian-arian, Almandozko tunelarekin eta tunelen arteko tartearekin jarraituko dugu. Belateko eta Almandozko egungo tunelak eguneratzeko lanekin amaituko da.
PORTUGAL: bidesarien tarifen murrizketa 2024/01/01etik aurrera
2023ko abenduaren 11ko Diário da Republica aldizkarian 418/2023 zenbakiko Ordenantza argitaratu zen, autobide batzuetako bidesari-tarifak murriztea eta garraio-enpresentzako deskontu-sistema modular berri bat aurreikusten duena. Argitaratutako ordenantzan aurreikusitako bidesari-tarifen murrizketa % 65ekoa da, eta A22, A23, A24, A25 autobideetan eta A4aren zati batean aplikatzen da – zehazki, Marãoko tunelean eta Vila Real-Bragança (Quintanilha), A13-1 eta A13an, Atalaia-A23 eta Coimbra Sul artean.
ANTRAM elkarte portugaldarrak jakinarazi duenez, bidesariaren balioa modulatzeko erregimen berriari dagokionez, honako hau nabarmendu behar dugu:
– Eguneko ordutegirako aurreikusitako % 15eko modulazio-erregimena ez da existitzen A22, A23, A24 eta A25en, eta % 35ekoa A4, A13 eta A13-1en zati batean.
– Lanegunetako modulazio-erregimenean, 20:00etatik 07:59ra (gaueko ordutegia), jaiegunetan eta asteburuetan % 40ko deskontua aplikatzen da A22, A23, A24 eta A25 errepideetan; hala ere, A4, A13 eta A13-1 autobideetan (lehen aipatutako tarteetan), deskontua % 40koa da orain, eta ez % 55ekoa.
– Aste barruko, jaiegunetako eta asteburuetako gaueko ordutegian modulazio-erregimena % 30ekoa izango da A4 (Sendim-Águas Santas artean), A17 (Mira-Aveiro Nascente artean (IP5), A25 (Aveiro/Barra – Albergaria/IP1 artean), A28, A29, A41 (Freixieiro-Ermida/IC215 artean) eta A42.
Laburbilduz, bidesarien tarifak % 65 murriztu diren arren, orain argitaratu den ordenantzak modulu-bidesariaren erregimenaren amaiera zehazten du. ( % 15 eta % 35, autobidearen arabera), eta baita A4, A13 eta A13-1 ( % 40ra pasako dira) tarteetarako egun aurreikusitako deskontuak % 15 murriztea ere, gauez, astegunetan, jaiegunetan eta asteburuetan.
Anberes-Brujasko portua: garraio-enpresen nahitaezko erregistroa CPun (Bilketa ziurtatua)
Urtarrilaren 15etik aurrera, Anberesko portutik lurretik, trenbidetik edo kamioitik ateratzen diren edukiontziak Certified Pickup plataforma berriaren bidez bakarrik askatuko dira, operadoreen identifikazio pertsonaleko datuak erabiliz eta aduanak egiaztatu ondoren. Horregatik, funtsezkoa da kaltetu guztiak urtarrilaren 15a baino lehen erregistratzea, data horretatik aurrera ez baita onartuko edukiontziak askatzeko egungo PIN kodearen sistema.
Ziurtatutako bilketa-sistema berria, hasiera batean, Anbereseko ur sakonetako terminaletan ezarriko da, DP World (K1700), MPET, PSA 869 eta PSA 913 barne. Espero da gainerako terminal guztiak hasierako fase hori baino pixka bat geroago jarriko direla martxan. Zeebruggeko edukiontzien terminalek ez dute eraginik izango lehen inplementazio-fase honetan.
Ziurtatutako bildumari eta erregistro-prozesuaren etapari buruzko informazio gehigarria bilduma ziurtatuaren plataforman kontsulta daiteke.
Esteka hauetan, aldaketek eragindako alderdi guztientzako gida espezifikoetara jo daiteke (ingelesez):
Zein da 2024ko urtarrilaren 1etik aurrera erretiratzeko adina?
Urtarrilaren 1etik aurrera pentsioaren % 100arekin erretiroa hartu nahi duten langileek 66 urte eta sei hilabete izan beharko dituzte gutxienez, 2013ko pentsio-erreformaren arabera. Erreforma horretan, erretiro-adina pixkanaka igotzen zen 65 urtetik 67ra, 15 urteko epe osoan.
66 urte eta sei hilabete horiek eskatuko zaizkie 38 urte baino gutxiagoko kotizazioa egiaztatzen dutenei. Kotizatutako 38 urteak gainditzen badira, 2024ko urtarrilaren 1etik pentsioaren % 100arekin erretiroa hartu nahi duten langileek 65 urte beteta izan beharko dituzte.
2013ko erreformarekin aldatu ez zena erretiroko kotizaziopeko pentsioa jaso ahal izateko gutxieneko kotizazioaren baldintza da, gutxienez 15 urtean mantentzen baita, eta horietako bik erretiroa hartu aurreko 15 urteetan egon behar dute.
Italia: A4/A5 errepidean debekatuta dago ibilgailuak zirkulatzea
A4/A5 Ivrea-Santhià lotuneko 15,788 km-an dagoen Camelosa biaduktuaren egiturari azterketa teknikoak egin ondoren, 19 tonatik gorako pisu gordina duten ibilgailuen zirkulazioa debekatu zen, bi noranzkoetan, A4 – A26 Santhià lotunearen eta Albiano lotunearen arteko zatian.
Urtarrilaren erdialderako aurreikusita daude Santhiarantz doan errepideko asfaltoa eraisteko lanak. Ondorioz, 3,5 tonatik gorako pisu gordina duten ibilgailuek ere debekatuta izango dute zirkulatzea, bi noranzkoetan.
A4 autobidetik eta A26/A4 Stroppiana – Santhià bidegurutzetik datozen ibilgailu astunek, Aostarako noranzkoan, A4 Torino – Milan autobidetik jarraitu beharko dute Turinerako norabidean, A5 Torino – Aosta autobidera iristeko (Settimo Torinese). Era berean, Aostatik Milanera/Alessandria/Genovatik datozen ibilgailu astunek A5 Torino – Aosta autobidetik jarraitu beharko dute, Turinerako noranzkoan, A4 autobidetik Milanera eta A21 autobidetik Alexandriara eta Genoara iristeko.
Garraio behatokiak 3. hiruhilekoa 2023, jarduera jaitsi eta kostuak igo
Garraio eta Mugikortasun Ministerioak berriki argitaratu du errepideko salgaien garraioaren kostuen, prezioen eta jardueraren behatokiak eguneratu direla, 2023ko hirugarren hiruhilekoari dagozkionak. Bertan egiaztatu da gasolioaren ustiapen-kostuak ia % 14 igo direla, garraiolariek jasotzen dituzten prezioak pixka bat igo direla eta jarduera berriro murriztu dela.