Skip to main content
C/ Portu-Etxe 9-1º, 20018-San Sebastián 943 31 67 07 guitrans@guitrans.eus

Lan Ikuskaritzaren kanpaina, lan-kontratuen probaldiarekin lotutako balizko ez-betetzeak egiaztatzeko

Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzak (LGSI) kanpaina bat iragarri du, lan-kontratuetan probaldian izandako balizko abusuak kontrolatzeko eta horien aurka egiteko. Yolanda Diaz bigarren presidenteorde eta Lan eta Gizarte Ekonomiako ministroak azpimarratu duenez, aldi horrek garrantzi handia du langilearen gaitasunak egiaztatzeko, lan-egonkortasunerako eskubidea urratu gabe.

Probaldia ez gainditzeagatik amaitzen diren kontratuak berrikusiko ditu LGSIk, batez ere ezarritako gehieneko iraupena gainditu bada edo aurrez eginkizun berberetarako kontratatuta zeuden langileak kaleratzen badira. Langileen Estatutuaren 14. artikuluaren arabera, probaldiak gehienez sei hilabeteko iraupena du teknikari tituludunentzat (edo bi hilabetekoa gainerako kasuetan), hiru hilabetekoa 25 langile baino gutxiago dituzten enpresentzat (teknikari tituludunak izan ezik), eta ezin da hilabete baino luzeagoa izan sei hilabete edo gutxiagoko aldi baterako kontratuetan. Gainera, ez da beste probaldirik aplikatuko, baldin eta langileak lehendik ere eginkizun berberak bete bazituen.

Iruzurraren aurka borrokatzeko tresna irregulartasunak detektatzeko eta langileen eskubideei eta enpresen arteko lehia leialari kalte egiten dieten praktikak saihesteko erabiliko du LGSIk.

Pesentado el informe de ejecución del Plan de Inspección 2023

El pasado 22 de abril la Subdirectora General de Transporte Terrestre, Alicia Rubio, presentó a los miembros del CNTC, el informe de ejecución del Plan de Inspección 2023. En esta reunión en la que también participó FITRANS, en su calidad de miembro del CNTC, quedó patente que se están dando pasos en materia de inspección y que las herramientas disponibles (baremo sancionador, buzón de denuncias anónimas, entre otras) están resultando eficaces en la persecución de aquellas prácticas que empobrecen al sector y distorsionan la competencia como son trabajar por debajo de coste y pagar a más de 60 días. Los resultados del plan ejecutado el año pasado evidencian que la actuación inspectora ejercida en el sector, tanto por la Administración central como por la de las Comunidades Autónomas, está funcionando.

Zein izan da gure sektorean berankortasunaren kontrolaren arloan 2023an gauzatutako Ikuskapen Planaren balantzea?

Garraio Ministerioak eta autonomia-erkidegoek 2023an egindako Errepideko Salgaien Garraioa Ikuskatzeko Planaren emaitzek ez dute zalantzarik uzten berankortasunaren arloan egindako ikuskapenen eraginkortasunari buruz. Hala, iaz % 1.847 handitu zen ikuskapena, lehentasunezko jarduera gisa sartu zelako. Guztira, 4.635 espediente ireki ziren, eta horietatik 3.411 ebatzi ziren, eta arau-haustea ekarri zuten ordainketa-epeak ez betetzeagatik.

Europako Parlamentuak arau berriak onartu ditu trafikoko arau-hausteei buruzko mugaz gaindiko informazio-trukeari buruz

Europako Parlamentuak aurreko asteazkenean babestu zuen estatu kideen arteko lankidetza indartzea arau-hausteen mugaz gaindiko ikerketan, atzerrian zuhurtziarik gabe gidatzearen aurka borrokatzeko. Kontseiluak onartu ondoren, EBko herrialdeek 30 hilabete izango dituzte aplikatzeko prestatzeko.

Mugaz gaindiko trafikoko arau-hausteen % 40, gutxi gorabehera, zigorrik gabe geratzen dira. Legediak eguneratu egiten du EBko herrialdeen arteko lankidetza- eta laguntza-eskema, trafikoko arau-hauste larria egin duten atzerriko gidariak aurkitzeko. Arau berriek EBko beste herrialde bateko eskaerei atzerapenik gabe erantzutera behartzen dituzte agintari nazionalak, gehienez ere beharrezko informazioa bildu eta bi hilabetera.

Gainera, delitua egin zen estatu kideak eskatuta, arau-hauslea bizi den herrialdea dagokion isuna kobratzeaz arduratu ahal izango da, betiere zenbatekoa 70 eurotik gorakoa bada eta legezko aukera guztiak agortu ondoren ordaindu gabe jarraitzen badu.

Delitu gehiago

Arauek zabaldu egiten dute mugaz gaindiko laguntza eragiten duten eta isuna eragin dezaketen gidari ez-egoiliarrek egindako trafikoko arau-hausteen zerrenda. Besteak beste, abiadura-mugak gainditzea, mozkortuta gidatzea edo semaforo gorri batean ez gelditzea, baina baita aparkaleku arriskutsuak, zuhurtziagabekeriaz aurreratzea, lerro jarraitu bat zeharkatzea eta talka baten ondoren ihes egitea ere.

Epe argiak eta erakunde pribatuei zorrak biltzeko betoa

Trafikoko arau-haustea egin den EBko herrialdeak hamaika hilabete izango ditu, arau-haustearen datatik aurrera, jakinarazpen bat egiteko. Prozedura horretan, delituaren unea eta inguruabarrak jaso beharko dira, bai eta apelazio-prozesuari buruzko informazioa ere.

Eurodiputatuen ekimenez, debekatuta egongo da erakunde pribatuetara jotzea atzerriko gidarien trafiko-isunak kobratzen agintariei laguntzeko (arauak legeria nazionalera eraman eta bi urtera hasiko da aplikatzen betoa).

Ataria online

Gardentasuna areagotzeko eta arau berrien aplikazioa errazteko, Batzordeak lineako atari bat sortu behar du, arauak, errekurtsoa jartzeko aukerak eta trafikoko isunak jasoko dituena, besteak beste.

Garraio Ministerioak berretsi du garraio-enpresen arriskuak sailkatzeko Europako Erregelamendua urte honen amaieran hasiko dela aplikatzen

2022ko maiatzaren 3ko Europako Aldizkari Ofizialean argitaratu zen Batzordearen 2022/695 (EB) Betearazpen Erregelamendua, 2022ko maiatzaren 2koa, Europako Parlamentuaren eta Kontseiluaren 2006/22/EE Zuzentaraua aplikatzeko xedapenak ezartzen dituena, garraio-enpresen arriskuen sailkapena kalkulatzeko formula komunari dagokionez, 2006/22/EE Zuzentaraua betez, 3820/85 eta 3821/85 Erregelamenduak aplikatzeko baldintzak ezartzen dituena. Eta zer ezartzen dute Europar Batasuneko erregelamendu horiek? Estatu kide bakoitzak gidatze-lanaldien, garraio-enpresen eta abarren gainean egin behar dituen gutxieneko kontrolak. Helburua harmonizatzea da, lehiaren arauak berdinak izan daitezen Europar Batasunaren lurralde osoan, sozialak zein enpresakoak. Hala, 2006/22/EE Zuzentarauak enpresen arriskuak sailkatzeko sistema bat ezartzen du, egindako arau-hausteen kopuruan eta larritasunean oinarrituta. Horrela, arrisku handikotzat jotzen dituen kalifikazioa lortzen duten enpresei besteek baino kontrol gehiago eta zorrotzagoak egin behar zaizkie. Garraio-enpresen arriskua zehazteko aplikatzen den formulak arau-hausteen kopurua, larritasuna eta maiztasuna hartu behar ditu kontuan, baita kontrolen emaitzak ere, arau-hausterik antzeman ez denean.

Garraio Ministerioak garraiolarien elkarteei baieztatu die 2024aren amaieran jarriko dela martxan Erregelamendu hau.

TRANSOPE inkestari erreferentzia eginez nazioarteko aldizkari akademikoan argitaratutako artikulu berria, Fundación GUITRANS Fundazioaren eta UPV/EHUren arteko lankidetzaren emaitza


2021aren hasieran, Bidean aldizkarian, Aitor Salas egileari egindako elkarrizketa batean, Fundación GUITRANS Fundazioaren eta Madrilgo Unibertsitate Konplutentseko Garraioa, Azpiegitura eta Lurraldea (t-GIS) eta Euskal Herriko Unibertsitateko Computer Vision and Pattern Discovery (CVPD) ikerketa-taldeen arteko lankidetzaren esparruan garatutako ikerketa zientifikoaren berri eman genuen. Duela gutxi “Errepideko salgaien garraioa azpikontratatzeko sareen konplexutasuna. TRANSOPE: Eragileetan oinarritutako eredu dinamikoa “Expert Systems With Applications nazioarteko aldizkarian, literatura akademikoan eragin handi samarra duena. Enpresaren eta unibertsitatearen arteko lankidetzaren emaitza onaren adibide bat da.

Lerro hauetatik Aitor Salas zoriondu nahi dugu bere argitalpenagatik. GUITRANS eta Fundación GUITRANS Fundazioarentzat funtsezkoa da hausnarketarako espazio berriak irekitzea, datuetan oinarrituta, garraio-enpresei erabakiak behar bezala hartzeko aukera emango dietenak. Horregatik, ikerkuntzaren eta unibertsitate-munduarekin lankidetzan aritzeko formula berrien etengabeko bilaketaren aldeko apustua egiten dute.

Argitaratutako artikulua (ingelesez).
Aitor Salasi elkarrizketa Bidean ekimenean 2021eko urtarrilean eta TRANSOPE txostena.

Aparkaleku-sare segurua, EBko gidari-eskasiari aurre egiteko estrategia gisa


Europar Batasuneko Garraio Komisario Adina Veilean-i, Garraioko Langileen Europako Federazioari (EFT), Errepideko Garraioaren Nazioarteko Batasunari (IRU) eta Aparkaleku Seguruen Europako Erakundeari (ESPORG) batera bidalitako gutun batean, Europako Batzordea gonbidatu dute 2025-2027 aldirako kamioiak aparkatzeko eremu seguruak (SSTPA) batera finantzatzeko ahaleginekin jarraitzera.

Aparkaleku-sare segurua ezartzea erantzun estrategikoa da EBko gidari-eskasiari aurre egiteko, lanbidea erakargarriagoa eta bideragarriagoa izan dadin egungo gidarientzat eta gidari potentzialentzat. Aparkatze segurua funtsezkoa da gidarien ongizatea hobetzeko eta profesionalki aurrera egiteko beharrezko laguntza eta azpiegitura dutela bermatzeko.

Hiru erakundeek AASS berrien modernizazio eta garapen handiago baten alde egiten dute, iraunkorragoak eta konektatuagoak, benetako sare europar bat sortzen lagunduko dutenak.

EAE: Eusko Jaurlaritzaren Kontseiluak 2025erako jaiegunen egutegia onartu du

Gobernu Kontseiluak astearte honetan, apirilaren 23an, onartu zuen 2025eko lan-egutegia Euskadirentzat, eta 2024ko jaiegun berak izango ditu. Abenduaren 8an hasiko da lanean (2024an igandea izango da), eta urriaren 12an ez da agertuko, 2025ean igandea izango baita.

Euskadin, 2025ean, lan-egutegiak hamabi jaiegun izango ditu:

Urtarrilaren 1a (Urteberri eguna)
Urtarrilak 6 (Erregeak)
Apirilak 17 (Ostegun Santua)
Apirilak 18 (Ostiral Santua)
Apirilak 21 (Pazko Astelehena)
Maiatzaren 1a (Langilearen eguna)
Uztailak 25 (Santiago)
Abuztuaren 15a (Asuncion)
Azaroak 1 (Santu guztiak)
Abenduaren 6a (Konstituzioaren eguna)
Abenduak 8 (Sortzez Garbia)
Abenduak 25 (Gabonak)

Lanaldi horiei beste bi jaiegun gehitu behar zaizkie, udalei eta aldundiei dagozkienak, eta horiek zehazteko, dagokion izapideari ekingo zaio orain.

KATALUNIA: garraio berezirako baimenak maiatzaren 1etik aurrera

Kataluniako bide-sarean ibiltzeko Kataluniako Trafiko Zerbitzuaren baimena izateko beharrari buruzko informazio-oharra, garraio bereziko erregimeneko ibilgailuentzat eta antzeko ibilgailu berezientzat, eta 32 metro arteko luzera duten multzo euromodularrentzat.

2024/05/01etik aurrera, garraio bereziko araubidean dauden ibilgailu guztiek eta aldez aurreko baimena behar duten ibilgailu bereziek, baldin eta Kataluniako bide-sarean guztiz edo partzialki zirkulatzen badute, Kataluniako Trafiko Zerbitzuak emandako baimen hori izan beharko dute. Aldi baterako, egun hori baino lehen emandako indarreko DGTren baimenak baliozkoak izango dira baimendutako aldia amaitu arte. DGTk 2024ko maiatzaren 1etik aurrera emandako baimenek ez dute baliorik izango Kataluniako bide-sarean. Bestalde, jakinarazten da Servei Català de Trànsitek 32 metro arteko luzerako multzo euromodularretarako baimenak izapidetuko dituela, salbuespen gisa eta zirkulazio-baldintza jakin batzuetan, 2024ko apirilaren 17tik aurrera.

MITMSek Garraioan Gaitzeko Txeke Digitalaren deialdi berri bat kaleratu du

Garraio eta Mugikortasun Iraunkorreko Ministerioak laguntza-deialdi berri bat ireki du, garraioaren, mugikortasunaren, logistikaren, operazioaren eta lotutako azpiegituren mantentze-lanen arloko digitalizazio-ekintzak egiteko. Deialdia Berreskuratze Planaren “Garraioan Gaikuntza Digitalerako Txekea” programaren barruan dago, eta 10,5 milioi euroko aurrekontua du NextGenerationEU funts europarretatik. 2024ko apirilaren 17ko BOEn argitaratu da programa honetako laguntzak emateko dirulaguntzen deialdia egiten duen ebazpenaren laburpena.

Dirulaguntzak prestakuntza-ekintzak 2025eko abenduaren 31 baino lehen arrakastaz amaitzen dituzten pertsona fisikoei zuzenduta daude. Onuradun izan daitezkeenak, gehienez 1.000 euroko laguntza jasoko dutenak, diruz lagun daitezkeen ikastaroetan matrikulatu ahal izango dira, SENASAk kudeatutako erregistroan argitaratzen direnetik 2025eko urriaren 31ra arte.

Laguntzak jaso ahal izateko, pertsona fisikoek baldintza batzuk bete behar dituzte, hala nola espainiar edo atzerritarrek egoitza-baimena izatea eta programako prestakuntza-ikastaroak arrakastaz amaitzea. Sektoreko profesionalek ez ezik, sektorean lanean hasi nahi duten pertsonek ere eskatu ahal izango dute laguntza, hala nola ikasleek, langabeek edo beste sektore batzuetako langileek.

Prestakuntza-ekintzen erregistroa

Unibertsitateek, unibertsitate-zentroek, Lanbide Heziketako zentroek eta kalitatea kudeatzeko sistema ziurtatua duten beste prestakuntza-erakunde batzuek eman ahal izango dituzte prestakuntza-ekintzak.

Ikastaroek gutxienez 150 ordu, gehienez 50 ikasle irakasle bakoitzeko eta gutxienez irakastorduen herena izan beharko dute. Aurrez aurre, urrutitik (gela birtuala) edo modalitate mistoan eman ahal izango dira, eta 2025eko abenduaren 31n amaituta egon beharko dute. Inskribatutako ikastetxeek prestakuntza-ikastaroak egiten dituzten pertsona fisikoen izenean aurkeztu beharko dute laguntza-eskaera SENASAn, eta horrek erraztu egingo du herritar interesdunarentzako izapidea. Eskabideak aurkezteko epea 2025eko urriaren 31n amaituko da.

Programa honen helburua da 10.500 ikasleri prestakuntza ematea 2025eko abenduaren 31 baino lehen, hau da, prestakuntza arrakastaz bete duen eta ikastaroa amaitu ondoren diploma bat jaso duen pertsona.

Informazio gehiago: “Garraioan Trebakuntza Digitalerako Txekea” programa