Skip to main content
C/ Portu-Etxe 9-1º, 20018-San Sebastián 943 31 67 07 guitrans@guitrans.eus

Eusko Jaurlaritzak Euskadiko Airearen Kalitate Plan berria onartu du

2030erako Euskal Autonomia Erkidegoko Airearen Kalitateari buruzko Planaren helburuetako bat da % 70 murriztea nitrogeno oxidoen (NOx) eta sufre dioxidoaren (SO2) emisioak, eta % 50 murriztea PM2.5 isuriak (2,5 mikrometroko diametroa duten partikulak), 2005eko balioekin alderatuta. Era berean, neurketa-puntuen % 100ek Airearen Kalitateari buruzko Europako Zuzentarau berrian proposatutako urteko batez bestekoak betetzea lortu nahi da, eta neurketa-puntuen % 50 Osasunaren Mundu Erakundeak (OME) gomendatutako urteko batez besteko txikienaren azpitik egotea.

Planaren helburua kutsadura atmosferikoak osasunean dituen ondorioak murriztea da, baita kutsatzaileen emisioa murriztea ere airearen kalitatean eragin handiena duten sektoreetan, hala nola garraioan, industrian eta bizitegietan. Plan hori 5 ardatz estrategikoren inguruan egituratu da: kutsadura atmosferikoa eta osasuna; mugikortasun iraunkorra eta hiri-berroneratzea; kutsadura murriztea funtsezko beste sektore batzuetan; airearen kalitatearen kontrola, jarraipena eta ebaluazioa hobetzea; eta herritarrak prestatzea, sentsibilizatzea eta kontzientziatzea, 28 ekintza zehaztuta.

28 ekintza airearen kalitatea hobetzeko

Osasunaren eremuan, planak proposatzen du azterlanak egitea, kutsadura atmosferikoak Euskadiko herritarren osasunean duen eragina aztertzeko, eragin ekonomikoa eta soziala barne; kutsadura atmosferikoari lotutako osasun-efektuen zaintza epidemiologikorako sistema bat diseinatzea, informazio-sistema espezifikoekin, biztanleria kalteberari arreta berezia eskainiz (eskola-inguruneak, eguneko zentroak, osasun-zentroak, etab.); eta eskura dagoen ingurumen-informazioa datu sanitarioekin erlazionatzea ahalbidetuko duen metodologia bat garatzea.

Mugikortasunaren atalean, hauek nabarmentzen dira: gehien kutsatzen duten ibilgailuen parkea berritzea, jasangarriagoak direlako; ibilgailu elektrikoa kargatzeko azpiegiturak bultzatzea; eta garraio publikoa erabiltzeko zerga-deskontuak eta -pizgarriak sustatzea. Gainera, Lanerako Garraio Iraunkorreko Planak sustatzea proposatzen da, bai sektore publikoan, bai 500 langiletik gorako enpresetan edo txanda bakoitzeko 250 langilerekin. Ingurune osasungarriak erraztuko dituen mugikortasun aktiboan eta hiri-berroneratzean jarduteko, udalerrietako aparkaleku-eskaintza optimizatzea eta arrazionalizatzea aurreikusten da, bai eta 50.000 biztanletik beherako udalerrietan Emisio Txikiko Eremuak (BBE) ezartzea sustatzea ere.

Energia-eraginkortasuna eta energia berriztagarriak sustatzeko, beste ekintza batzuen artean, atmosferaren kutsaduraren eragina murrizteko udal-ordenantzen garapena bultzatzea eta industria-jatorriko usainaren problematika ezaugarritzeko azterlanak egitea proposatzen da, beharrezkoak diren neurri zuzentzaileak eskatzeko.

Airearen kalitateari buruzko informazioa hobetzea lortze aldera, planak hainbat ekintza biltzen ditu, hala nola airearen kalitatea denbora errealean eta iragartzeko moduan ebaluatzeko sistema bat bultzatzea; airea kutsatzen denean aurrealertak egiteko sistema bat ezartzea eta larrialdietako jarduketa-protokoloetan txertatzea, eta airearen kalitatea kontrolatzeko sarean egungo araudian arautzen ez diren kutsatzaileak neurtzeko ekipamenduak sartzea, hala nola black carbon, partikula ultrafinak edo ozonoaren aitzindariak, besteak beste.

Azkenik, herritarrak sentsibilizatzeko eta kontzientziatzeko ildoan, airearen kalitatea eta kutsadura hezkuntza-programetan txertatzea aurreikusten da, eta herritarrei zuzendutako kontzientziazio- eta sentsibilizazio-kanpainak egitea airearen kalitatea hobetzeko.

Marokoko gidariek proba praktiko bat gainditu behar al dute kamioi-gidabaimena trukatzeko eta Espainian gidatzeko?

Joan den otsailaren 6ko Ministro Kontseiluak Espainiako Erresumaren eta Marokoko Erresumaren arteko Akordioaren aldaketa onartu zuen. Akordio hori gidabaimen nazionalak elkarri onartzeari eta trukatzeari buruzkoa da, eta oraindik ez da jakin noiz arte egongo den indarrean. Marokorekin sinatutako aldebiko hitzarmen berri horrek azterketa teorikoa egitetik salbuesten ditu Marokoko herritarrak, eta gure herrialdean gidatzeko proba praktikoak egitea derrigorrezkoa izaten jarraitzen du, Espainian Marokoko lanbide-baimen bat trukatu ahal izateko. Horrela, hirugarren herrialdeekin sinatutako gainerako hitzarmenetan jasotako araudiarekin parekatzen da.

Europako Parlamentuak Euro 7 araua onartu du

Eurodiputatuek behin betiko oniritzia eman diote EBko araudi berriari, turismo, furgoneta, autobus, kamioi eta trailerren emisioak murrizteko. Batzordeak orain berretsi behar du araua, indarrean sartu aurretik. Europako Batzordearen jatorrizko proposamenak epe hurbilagoak ezartzen zituen arren, azken akordioak kamioientzako inplementazioa 2028ra arte atzeratzen du. Aldeko 297 botorekin, kontrako 190 botorekin eta 37 abstentziorekin, Parlamentuak ibilgailu motordunen merkatuaren homologazioari eta zaintzari buruzko Euro 7 erregelamenduaren inguruan Kontseiluarekin lortutako akordioa onartu zuen. Automobilek denbora luzeagoan bete beharko dituzte estandar berriak, eta, horrela, beren balio-bizitza osoan iraunkorrak izaten jarraituko dutela ziurtatu beharko dute.

Isurketak murriztea, baterien iraunkortasuna handitzea
Auto eta furgonetei dagokienez, egungo Euro 6ren emisio-mugak eta homologazio-prozesua mantenduko dira. Autobus eta kamioiei muga zorrotzagoak aplikatuko zaizkie ihes-gasak isurtzeko, laborategietan eta gidatzeko benetako baldintzetan neurtuta, eta Euro VI aplikazioan ezarritako homologazio-baldintzei eutsiko zaie.

Lehen aldiz, EBko estandarrek auto eta furgoneten balaztek (PM10) igorritako partikulentzako mugak jasoko dituzte, baita ibilgailu elektriko eta hibridoentzako baterien errendimenduari eta iraunkortasunari buruzko gutxieneko baldintzak ere.

Nola izapidetu takografo-gidariaren txartel baten ordezkapena narriaduragatik edo funtzionamendu txarragatik?

Kasu horietan, Gipuzkoako Foru Aldundiko Garraio Takografoaren bulegora joan behar da. Txartelaren txipa hondatuta dagoen egiaztatuko dute. Hala bada, txartelaren kopia bat eskatuko dute eta ziurtagiri bat egingo dute, txartelaren titularrak zirkulatzen jarraitu ahal izan dezan.
Era berean, aurrez aurre trukatu ahal izango da takografo-txartela herrialdez aldatzeagatik, AIZa NANarekin aldatzeagatik eta izapidetze telematikoko gorabeheren kasuan (Garraio Ministeriotik jasotako mezua aurkeztu beharko da).

Zer da erakunde baten karbono-aztarna eta nola kalkulatzen da?

Erakunde baten karbono-aztarna erakunde horrek garatzen duen jardueraren bidez zuzenean edo zeharka isuritako berotegi-efektuko gas guztiak dira. Isurketa-iturri bakoitzak sortzen duen karbono-aztarna kontsumo-datuaren (jarduera-datua) eta dagokion isurketa-faktorearen arteko biderkaduraren emaitza da. Karbono-aztarna = Jarduera-datua* Jarduera-faktorea.

Beharrezkoak diren datuak honako hauek dira: erregai fosilen kontsumoari buruzko datuak (bulegoetan, makinetan, biltegietan, ibilgailuetan, etab.) eta urte jakin baterako elektrizitateari buruzko datuak, bai eta dagozkien emisio-faktoreak ere. Horrez gain, elektrizitateaz bestelako zeharkako beste emisio batzuk ere sar litezke, hala nola, kanpoko bitartekoekin egindako lan-bidaiak, azpikontratatutako zerbitzuak, hala nola hondakinen kudeaketa, etab.

Kalkulagailuak

IHOBE
Trantsizio Ekologikorako eta Erronka Demografikorako Ministerioa.

Garraio Ministerioa berregituratu egin da mugikortasun iraunkorreko politikak indartzeko

Martxoaren 13ko BOEn, Ministerioaren Kontseiluak onartu ondoren, martxoaren 12ko 253/2024 Errege Dekretua argitaratu da, Garraio eta Mugikortasun Iraunkorreko Ministerioaren oinarrizko egitura organikoa garatzen duena. Mugikortasun aktibo, digital eta deskarbonizatuarekin konprometitutako politika publikoen bultzada indartzeko, Mugikortasun Iraunkorreko idazkari nagusi berri bat eta Mugikortasun Estrategien zuzendaritza nagusi berri bat sortu dira, Estatuko Idazkaritzaren mende egongo direnak. Idazkaritza Nagusi berriaren buru Álvaro Fernández Heredia izan da, eta zuzendari nagusi berria José Alfonso Galvez.

Mugikortasun Iraunkorraren Idazkaritza Nagusia
Mugikortasun Jasangarriaren Idazkaritza Nagusi berriak berrikuntzari, plangintzari edo Europako funtsei buruzko funtzioak biltzen ditu, orain arte komisario bereziak, Plangintzako Zuzendariordetza Nagusiak, Europa Barneko eta Logistikako Sareak eta Garraio Ikerketa eta Teknologiako Dibisioak betetzen zituztenak. Gainera, bere gain hartzen ditu funtzio berriak, hala nola mugikortasun jasangarria sustatzeko tresna ekonomikoei buruzkoak eta garraioaren eta mugikortasunaren arloan kalteberak diren erabiltzaileei eta enpresei zuzendutako politikak. Plangintza, Europa barneko Sare eta Logistikako Zuzendariordetza Nagusia eta Garraio Azterlan eta Teknologien Dibisioa eraldatzearekin eta birkokatzearekin batera, Mugikortasun Estrategien Zuzendaritza Nagusia sortu da.

Mugikortasun Jasangarriaren Idazkaritza Nagusi honen eraketak Ministerioaren antolaketa-diseinua amaitzen du, Lurreko Garraioaren Idazkaritza Nagusia eta Aire eta Itsas Garraioen Idazkaritza Nagusia sortuz hasitakoa, Sailaren antolamendu-egitura birbideratzeko, garraioaren azpiegiturak eta zerbitzuak bateratuz, eta, horrela, planifikazioa ikuspegi global batetik errazteko eta funtzionaltasunean irabazteko.

Garraioak berehalako erronketarako prestatzen ari da: deskarbonizazioarekin eta mugikortasun osasuntsu, iraunkor eta segururako trantsizioarekin jarraitzea, etorkizuneko Mugikortasun Legeak Ministerio honi esleitzen dizkion funtzio berriak bere gain hartuz, eta Berreskuratze, Eraldaketa eta Erresilientzia Plana burutzea.

Gipuzkoako kostaldeko errepideak zaintzeko droneak

Hori da Gipuzkoako Foru Aldundia planteatzen ari dena. Hala eman du jakitera, behintzat, Irune Berasaluze foru bozeramaileak, duela gutxi eskainitako prentsaurrekoan. Izan ere, kostaldeko errepideak “sarriago” pairatzen ari dira denboraleen eta eguraldi txarraren ondorioak, astearte goizaldean agertu den zuloarekin gertatu den bezala, Getaria eta Zumaia arteko pasabide alternatibo bat egin behar izan baitute N-634 errepidean. Ideia horri buruzko hausnarketa egingo dute udatik aurrera.